Wstęp. Dla młodzieży w okresie dorastania, internet stał się bardzo popularnym narzędziem, które ułatwia im
wiele spraw, takich jak: poszukiwanie informacji czy kontakty z ludźmi. Jednak dzieci i młodzież są grupą najbardziej podatną
na uzależnienia od cyberprzestrzeni. Aby zadbać o bezpieczeństwo młodych internautów należy poznać ich opinie i doświadczenia
związane z siecią komputerową.
Cel pracy. Ocena sposobu na korzystanie z Internetu przez młodzież.
Materiał i metody. Badaniem objęto reprezentatywną grupę uczniów dwóch szkół średnich w Lublinie. Wykorzystano kwestionariusz
ankietowy złożony z części metryczkowej oraz z części zasadniczej: informacje o rodzinie, środowisku szkolnym,
o objawach związanych z uzależnieniem oraz odczuciach młodzieży.
Wyniki. 77% respondentów korzysta z Internetu od 4 lat, codziennie, spędzając przy komputerze 4 godzinny dziennie (82%).
¾ przebadanej populacji nie odczuwa również potrzeby częstszego „logowania się” do sieci, np. w nocy. Jednak zdarza im się
„zasiedzieć” w sieci, zapominając o innych obowiązkach. Analiza tych wyników potwierdza subiektywną ocenę uczniów, że
75% ankietowanych nie jest uzależniona od Internetu. Tylko 8% uczniów przypuszcza, że takie zjawisko może ich dotknąć.
Wnioski. Zwiększa się liczba uczniów zagrożonych „siecioholizmem”. Istnieje potrzeba wprowadzenia programów profilaktycznych
o wielokierunkowym działaniu.