Wybrane zagadnienia, które mogą pojawić się na obronie pracy licencjackiej na kierunku PEDAGOGIKA

Zagadnienia ogólne

1. Pedagogika, jako nauka.

2. Miejsce pedagogiki w systemie nauk.

3. Związek pedagogiki z innymi naukami.

4. Teoretyczność i praktyczność pedagogiki, jako nauki.

5. Pedagogiki szczegółowe.

6. Przedmiot badań pedagogiki (formalny, materialny).

7. Teoria warstwicowa rozwoju S. Kunowskiego.

8. Definicje wychowania wg S. Kunowskiego (prakseologiczne, ewolucyjne, sytuacyjne, adaptacyjne).

9. Taksonomia celów wychowania.

10. Stanowiska pesymizmu, optymizmu i realizmu pedagogicznego.

11. Zakresy znaczeniowe wychowania (szerokie, wąskie).

12. Personalistyczna i otwarta koncepcja wychowania.

13. Metody badań pedagogicznych.

Zagadnienia kierunkowe

Specjalność: Opiekuńczo-wychowawcza

1. Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej w Polsce.

2. Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły.

3. Funkcje opiekuńczo – wychowawcze rodziny.

4. Grupa rówieśnicza, jako środowisko wychowawcze dzieci i młodzieży.

5. Zasady funkcjonowania wiosek dziecięcych.

6. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem.

7. Rola organizacji krajowych i międzynarodowych w opiece nad dzieckiem.

8. Początki opieki w Polsce: pierwsze instytucje opiekuńcze, zakłady opieki rodzino podobne.

9. Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, zasady działania.

10. Zasady i metody opieki. Pojecie zasady i metody opieki. Klasyfikacja zasad i metod opieki.

Specjalność: Resocjalizacja i Profilaktyka

1. Podstawowy cel pedagogiki resocjalizacyjnej.

2. Pojęcie resocjalizacji oraz wychowania resocjalizującego.

3. Typologia/ rodzaje niedostosowania społecznego ze względu na trzy różne czynniki etiologiczne tego zjawiska wg Cz. Czapowa.

4. Rodzaje i etapy diagnozy resocjalizacyjnej.

5. Wymień podstawowe instytucje resocjalizacyjne i krótko scharakteryzuj jedną z nich.

6. Wymień i omów procedury oddziaływań resocjalizacyjnych.

7. Wyjaśnij pojęcia: małoletni, nieletni, niepełnoletni.

8. 3 zakresy pojęcia „nieletni" w myśl ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

9. Resocjalizacja w środowisku otwartym/zamkniętym.

10. Wymień środki wychowawcze i poprawcze przewidziane w UPN.

Specjalność: Pracownik socjalny

1. Praca socjalna z małoletnimi matkami.

2. Zagadnienie kontraktu socjalnego.

3. Określenie modelu pracownika socjalnego oraz niezbędnych umiejętności w pracy socjalnej.

4. Praca socjalna a rozwiązywanie problemów społecznych.

5. Metodyka działania w pracy socjalnej.

6. Mediacja, jako jedna z form pracy socjalnej.

7. Pojęcie środowiska w pedagogice w tym środowiska zamieszkania.

8. Funkcje i zadania świetlic środowiskowych.

9. Zjawisko wypalenia zawodowego wśród pracowników socjalnych.

10. Etos pracy socjalnej i jego znaczenie w pracy pracownika socjalnego.

Specjalność: Poradnictwo

1. Cechy i umiejętności potrzebne dobremu doradcy.

2. 3 etapy poradnictwa rodzinnego.

3. Teoretyczne koncepcje poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego – teoria małych grup, koncepcja psychodynamiczna.

4. Przyczyny powstawania wad wymowy.

5. Wspieranie działań osób prowadzących orientację zawodową i doradztwo w różnych typach szkół.

6. Orientacja i poradnictwo zawodowe w krajach Unii Europejskiej i Europie.Różnice i podobieństwa.

7. Struktura i miejsce poradnictwa w systemie opieki i wychowania.

8. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego.

9. Podstawowe zasady terapii logopedycznej.

10. Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej.

Specjalność: Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

1. Geneza wychowania przedszkolnego w Polsce.

2. Poglądy pedagogiczne F.W. Froebela, M. Montessori i O. Decroly'go i ich wpływ na realizację idei wychowania przedszkolnego w Polsce.

3. Metody pracy wychowawczej w przedszkolu.

4. Zasady pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym ( z. indywidualizacji,

zaspokajania potrzeb, aktywności i inne).

5. Formy wychowania przedszkolnego w Polsce.

6. Ogólne zasady pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych(dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, niesłyszące i niedosłyszące, niewidome i niedowidzące, z niepełnosprawnością ruchową, z parcjalnymi deficytami rozwoju, itd.).

7. Przyczyny zaburzeń mowy dziecka.

8. Profilaktyka logopedyczna.

9. Rozwój mowy dziecka.

10. Emisja głosu (warunki prawidłowej emisji głosu, higiena głosu).

Tuesday, 04 June 2013 08:45 Last Updated on Friday, 07 June 2013 10:28

Studenci - Akt. - Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych