autyzmCzy wiesz, że jedno z 88 dzieci choruje na autyzm?wstka
Autyzm - to nie wyrok!
Europejski Tydzień Autyzmu - 2-8 grudnia 2013 r.
Zapraszamy do obejrzenia reportażu: „Zrozumieć czym jest autyzm”
https://www.youtube.com/watch?v=hAWEDIRjsdM

Co to jest autyzm?

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym charakteryzującym się występowaniem nieprawidłowości w zakresie trzech sfer funkcjonowania człowieka: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania charakteryzującego się sztywnością i powtarzalnością. Początkowo był traktowany jako zespół chorobowy o podłożu psychicznym.

Autyzm jest zaburzeniem trwającym całe życie, ale jego objawy nie są stałe i zmieniają się wraz z rozwojem człowieka. Pierwsze objawy pojawiają się u dzieci do trzeciego roku życia, ale mogą wystąpić praktycznie już po urodzeniu. Częstość występowania ASD szacuje się na 60-70 przypadków na 10 000 osób. Choroba występuje 4-krotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek, chociaż u dziewczynek charakteryzuje się cięższym przebiegiem.

Objawy autyzmu

Czasami trudne jest ustalenie momentu, w którym pojawiają się u dziecka pierwsze objawy autyzmu. Choroba u małych dzieci ma bardzo zróżnicowany przebieg i stopień nasilenia. Czasem trudno właściwie ocenić nieprawidłowe zachowanie dziecka i odróżnić je od nietypowych zachowań, które mogą się pojawiać nawet u zdrowych dzieci. Objawy autyzmu mogą uwidocznić się tuż po urodzeniu. Jeśli pierwsze wystąpią później, tj. między 2. a 3. rokiem życia, choroba ma zazwyczaj łagodniejszy przebieg. Pełny obraz autyzmu obserwuje się u dzieci w wielu 2-5 lat. Zaburzenia występujące u osób chorych na autyzm obejmują różne obszary funkcjonowania, ale również kształtują się inaczej na różnych etapach rozwoju człowieka. Zróżnicowanie obrazu klinicznego choroby ma związek z poziomem inteligencji oraz płcią.

Autyzm rozpoznaje się na podstawie objawów prezentowanych przez dziecko w zestawieniu z informacjami pochodzącymi od rodziców oraz na podstawie obserwacji dziecka. U małych dzieci można wyróżnić trzy grupy objawów.

1. Dotyczące interakcji społecznych: ograniczony kontakt wzrokowy, opór wobec kontaktów, słabe zdolności naśladowania innych, uboga mimika i ekspresja twarzy, rzadkie uśmiechanie się, bierność, preferencje do samotności.

2. Dotyczące komunikacji: opóźnienie rozwoju mowy, uboga ekspresja i gestykulowanie, brak spontanicznych prób nawiązywania kontaktu z innymi.

3. Dotyczące zachowania i zainteresowań: stereotypowe zachowania, nietypowe zabawy, nietypowe używanie przedmiotów, przywiązanie do przedmiotów, nietypowe reakcje na dźwięki i smaki, brak wrażliwości na ból, zimno, gorąco.

Leczenie

Nie ma możliwości całkowitego wyleczenia autyzmu, ale szanse poprawy są większe przy wdrożeniu wczesnej terapii, gdyż zaburzenie to rozwija się w ciągu pierwszych trzech lat życia. Wprowadzając odpowiednie, indywidualnie opracowane programy terapeutyczne i edukacyjne można lepiej przystosować dzieci do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie w przyszłości, jeśli jest to możliwe, biorąc pod uwagę stopień ich upośledzenia. Najwięcej korzyści przynoszą terapie behawioralne. Jednym z takich programów jest Early Start Denver Model (ESDM), tj. całościowy program dla bardzo małych dzieci. Uzyskane wyniki wskazują na skuteczność programu w zakresie zachowań adaptacyjnych oraz zmniejszania nasilenia objawów autyzmu.

W zakresie leczenia farmakologicznego pojawiły się ostatnio doniesienia o dużej skuteczności suplementacji diety, która poprawia wyniki klinicznej oceny dzieci cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Wymienia się tutaj witaminy, kwasy omega-3, antyoksydanty i inne substancje. Niemniej jednak, pomimo interesujących doniesień wstępnych, do tej pory brak większych randomizowanych badań klinicznych, które mogłyby bezsprzecznie potwierdzić ich skuteczność i bezpieczeństwo stosowania. W stosunku do niektórych udowodniono brak działania.

Zdolności wysypkowe

Wśród chorych na autyzm można spotkać jednostki prezentujące wybitne, fragmentaryczne zdolności. Występują one u osób o umiarkowanym lub lekkim stopniu upośledzenia umysłowego i poziomie inteligencji w granicach normy. Zdolności te widoczne są tylko w wąskim obszarze i związane z upośledzeniem na innych polach. Występują u około 10% chorych. Wśród tych rzadkich zdolności wymienia się:

  • pamięciowe – obejmujące pamięć mechaniczną, dotyczą zapamiętywania treści książek, haseł z encyklopedii, itp.;
  • językowe – obejmujące opanowanie kilku języków obcych w sposób niezauważalny dla otoczenia;
  • arytmetyczne – dotyczące wykonywania bardzo szybko, w pamięci skomplikowanych działań arytmetycznych;
  • plastyczne, w tym rysunkowe, malarskie;
  • muzyczne – obejmujące wybitny słuch muzyczny, pamięć muzyczną i komponowanie melodii.

 

Ośrodek pomocy dzieciom autystycznym w Białej Podlaskiej :

Stowarzyszenie Pomocy Młodzieży i Dzieciom Autystycznym
oraz Młodzieży i Dzieciom o Pokrewnych Zaburzeniach
WSPÓLNY ŚWIAT


ul. Królowej Jadwigi 9/49
21-500 Biała Podlaska

Nie zarażę Cię Autyzmem, ale mogę optymizmem:)


Autorzy:
Sebastian Nieścioruk, Grzegorz Golec
Fizjoterapia, I rok (studia licencjackie)

Źródło:

http://www.autyzmasd.pl

http://www.noni-noni.pl

Tuesday, 03 December 2013 19:27 Last Updated on Thursday, 04 May 2017 13:21 Written by Ewelina Nowak

Koła naukowe - Koło naukowe "Zdrowie"