autyzm2 Kwietnia

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Zachęcamy do przeczytania książki pod tytułem: „Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie” autora  Axela Brauna.

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym charakteryzującym się występowaniem nieprawidłowości w zakresie trzech sfer funkcjonowania człowieka: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania charakteryzującego się sztywnością i powtarzalnością (stereotypią). Początkowo był traktowany jako zespół chorobowy o podłożu psychicznym. Obecnie wraz z rozwojem wiedzy na ten temat, opisywany jest szerzej i klasyfikowany łącznie z podobnymi zaburzeniami neurorozwojowymi jako spektrum autyzmu. Zalicza się do niego autyzm, zaburzenie Aspergera i nieswoiste całościowe zaburzenia rozwojowe, czyli wszystkie te choroby, którym towarzyszą najlżejsze nawet objawy triady zaburzeń w obrębie interakcji społecznych, komunikowania się i zachowania.

Pierwsze objawy autyzmu pojawiają się najczęściej przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia. Jednak z badań oraz relacji rodziców wynika, że często dostrzegają oni pewne niepokojące ich zachowania nawet już w pierwszym roku życia dziecka. Dzieci, u których później może rozwinąć się autyzm, mają trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, są mało zainteresowane innymi osobami, nie zwracają uwagi na twarze innych, nie dzielą uwagi (np. jeśli dorosły patrzy na przedmiot, to zdrowe dziecko chce sprawdzić na co patrzy dorosły i patrzy na przedmiot, a potem znów patrzy na twarz dorosłego). Są blade mimicznie, ich buzia oraz ciało są mało ekspresyjne, mają trudności z posługiwaniem się gestami. Bardzo często dzieci te nie wskazują, gdy zobaczą coś ciekawego, nie przynoszą rodzicom interesujących ich rzeczy np. książeczki, kamyka. Czasem sprawiają wrażenie jakby nie słyszały. Nie zawsze reagują na własne imię, wydaje się, że nie rozumieją co się do nich mówi. Lepiej reagują, gdy polecenie poparte jest gestem niż po prostu mówione. Nie potrafią bawić się „na niby” – udawać, że karmią lalkę, gotują, wożą cegły na budowę samochodem itd.

U dzieci z autyzmem mowa nie rozwija się prawidłowo. Niektóre nie mówią, a przy tym nie kompensują braku mowy mimiką, gestami. U innych dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu mowa początkowo rozwija się prawidłowo – pojawiają się pierwsze słowa, czasem nawet zadania, a potem następuje regres. Dziecko nagle lub stopniowo przestaje mówić, komunikować się z otoczeniem. W przypadku dzieci z Zespołem Aspergera trudno jest w pierwszych latach życia dostrzec nieprawidłowości w rozwoju mowy. Te dzieci mówią dużo, mają bogate słownictwo. Ze względu na dobry rozwój mowy bywają określane jako „mali profesorowie”. Dopiero w wieku kilku lat dostrzega się, że dzieci te mają trudności z prowadzeniem dialogu, są głównie zainteresowane tym, co same mówią, a nie tym, co ma do powiedzenia partner interakcji itp.

Przyczyny autyzmu są do tej pory nieznane, autyzm jest zaburzeniem nieuleczalnym.

 

Autor:
Sebastian Nieścioruk
Fizjoterapia I rok (studia licencjackie)

 

Źródła:
http://www.medonet.pl

http://www.autyzmasd.pl

http://zdrowie.dziennik.pl/aktualnosci/galeria/435101,1,anoreksja-i-autyzm-czy-jest-zwiazek-miedzy-nimi-galeria-zdjec.html

Sunday, 06 April 2014 19:09 Last Updated on Tuesday, 02 May 2017 13:29 Written by Ewelina Nowak

Koła naukowe - Koło naukowe "Zdrowie"