Organizacja praktyk w roku akademickim 2010/2011
Ważne informacje dla studentów
Zgodnie z planami studiów stacjonarnych i niestacjonarnych studentów
Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej obowiązują praktyki na poszczególnych kierunkach w wymiarze tygodniowym bądź godzinowym
zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia.
Ważne informacje zawarte są w kolejnych uszczegółowionych punktach.
I
INFORMACJE OGÓLNE
Dokumenty do pobrania na dole strony!
1. Student może skorzystać z miejsc praktyk, z którymi Uczelnia podpisała porozumienia długoterminowe (załącznik Nr 2). W tej sytuacji należy pobrać i wypełnić „ Deklarację Praktyk"
(załącznikNr3).
Student może wskazać miejsce praktyk, w którym zamierza odbyć praktykę biorąc pod uwagę możliwość zrealizowania założeń programowych. W tej sytuacji należy pobrać i odpowiednio wypełnić „Deklarację Praktyk" (załącznik Nr 3) oraz porozumienie (załącznik Nr 4);
2. „Deklaracja Praktyk" - w jednym egzemplarzu oraz porozumienie - w dwóch egzemplarzach, powinny być opatrzone właściwymi pieczęciami i podpisami osób, które są upoważnione do reprezentowania Placówki, przyjmującej studenta na praktykę;
3. Wskazane dokumenty należy złożyć w pok. 132R Sekcja Praktyk Studenckich, tel. (083) 344 99 29, (083) 344 99 54 w terminie do dnia 31.05.2011r.
4. Po złożeniu wymienionych dokumentów, studentom zostanie wydane: skierowanie, dziennik praktyk, program praktyk oraz porozumienie uzupełnione o podpisy osób reprezentantów z ramienia Uczelni;
5. Studenci studiów niestacjonarnych, mogą ubiegać się o zaliczenie wykonywanej pracy zawodowej bądź prowadzonej działalności gospodarczej na poczet praktyk o ile profil pracy bądź prowadzonej działalności jest zgodny z założeniami programowymi praktyki danego kierunku/specjalności;
- w tej sytuacji należy złożyć podanie do Rektora PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, wraz z odpowiednim zaświadczeniem potwierdzającym spełnienie wskazanych wymogów. Podanie należy składać w pok. 283R Pokój Obsługi Studenta do dnia 31.05.2011r.
6. Praktyki semestru letniego mogą być realizowane w miesiącach wakacyjnych: lipiec, sierpień, wrzesień (oprócz: Pedagogiki i Filologii - patrz informacje szczegółowe);
7. Zaliczenie praktyk semestru letniego przez opiekunów praktyk z ramienia Uczelni odbędzie się
w wyznaczonych i podanych do wiadomości terminach nie później niż do 10.10.2011r. studia stacjonarne, 15.10.2011r.studia niestacjonarne.
8. Do zaliczenia każdy student jest zobowiązany:
- wypełnić 82 stronę indeksu wpisując odpowiednio: rok akademicki, rok studiów, miejsce praktyk (dokładna nazwa i adres Placówki, w której student odbywał praktykę), czas trwania, podpis opiekuna z ramienia Placówki (ew. pieczątka);
- wypełnić dzienniczek praktyk;
- umieścić opinię własną;
- umieścić opinię opiekuna praktyk;
- dostarczyć strukturę organizacyjną miejsca praktyk, raport badawczy, bądź inną dokumentację wskazaną przez opiekuna praktyk z ramienia Uczelni;
Wyciąg z Regulaminu Studiów Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej PRAKTYKI ZAWODOWE: § 26 pkt 3 „zaliczenie praktyk jest warunkiem zaliczenia semestru, którego program przewiduje odbycie praktyki"; § 26 pkt 6 „ w indeksie w miejscu przewidzianym na wpisy dotyczące praktyk (82str) odnotowuje się okres odbywania praktyki oraz nazwisko i imię dydaktycznego opiekuna praktyki oraz opiekuna ze strony zakładu pracy";
II
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
INFORMATYKA
Praktyka powinna odbywać się głównie na stanowiskach, na których w przyszłości będzie pracował specjalista informatyk, a w szczególności: administratora, analityka, projektanta czy programisty.
W przypadku przedsiębiorstw, użytkujących komputery czy punktów serwisowych, praktykanci powinni mieć możliwość konfigurowania stanowisk komputerowych, konfigurowania sieci, testowania i diagnozowania sprzętu komputerowego, udoskonalania zestawów komputerowych.
• wymiar praktyk - 4 tyg.
czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień 2011r. - praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV.
PEDAGOGIKA
Praktyka może być realizowana na koloniach letnich i obozach organizowanych przez zakłady pracy, szkoły, towarzystwa, fundacje, organizacje i stowarzyszenia kościelne i społeczne, przedszkola. Może być realizowana w szkołach (półinternat, świetlica, koła zainteresowań, praca pedagoga szkolnego, organizacja wypoczynku młodzieży po lekcjach oraz w czasie ferii i wakacji itp.) a także
w przedszkolach, domach kultury i klubach osiedlowych, domach dziecka, bursach, internatach, placówkach specjalnych oraz w domach i ośrodkach pomocy społecznej
• I rok studiów - wymiar praktyk 2 tygodnie - praktyka wymagana do zaliczenia sem. II
• II rok studiów - wymiar praktyk 4 tygodnie - praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV;
• III rok studiów - wymiar praktyk 2 tygodnie - praktyka wymagana do zaliczenia sem. VI;
(czas, sposób i formę realizacji określa promotor, praktyka ma charakter praktyki dyplomowej);
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień. Studenci I i II roku mogą również realizować praktykę w trakcie semestru letniego w dniach i godzinach, które nie będą kolidowały z zajęciami dydaktycznymi. W tym celu na „Deklaracji Praktyk" student umieszcza i podpisuje adnotację - „wskazany termin realizacji praktyki nie będzie kolidował z zajęciami dydaktycznymi".
W przypadku specjalności Wychowanie przedszkolne – praktyki pedagogiczne realizowane są w różnych typach szkół i placówek wybranych przez studenta. Praktyki mają następujące formy aktywności: wizyty w szkołach i placówkach, obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, prowadzenie zajęć wspólnie z nauczycielem, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów) (Program praktyk pedagogicznych do pobrania w załączniku na końcu strony).
SOCJOLOGIA
Student może odbywać praktykę w instytucjach społecznych, oświatowych, organach administracji rządowej, samorządu terytorialnego lub innych instytucjach życia społecznego.
• wymiar praktyk - 3 tygodnie;
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień - praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV;
TURYSTYKA I REKREACJA
Praktyka może być realizowana w przedsiębiorstwach turystycznych takich jak: hotele, biura podróży, ośrodki wypoczynkowe, ośrodki sportowo - rekreacyjne, gospodarstwa agroturystyczne, ośrodki informacji turystycznej i inne prowadzące działalność turystyczno - rekreacyjną.
• II rok - wymiar praktyk 4 tygodnie;
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień - praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV
ZARZĄDZANIE
Praktyka ma na celu kształcenie studentów w zakresie kierowania, administrowania i zarządzania przez umożliwienie studentom nabywanie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych, instytucji społecznych i oświaty, organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz innych jednostek organizacyjnych w życiu społeczno - gospodarczym.
• wymiar praktyk - 3 tygodnie;
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień. Studenci studiów stacjonarnych realizują praktykę na I roku studiów - praktyka wymagana do zaliczenia sem. II. Studenci studiów niestacjonarnych realizują praktykę na II roku studiów - praktyka wymagana do zaliczenia semestru IV.
FILOLOGIA
SPECJALIZACJA NAUCZYCIELSKA: JĘZYK ANGIELSKI, JĘZYK ROSYJSKI
Oprócz praktyki pedagogiczno - psychologicznej, obserwacji lekcji, studenci kierunku filologia zobowiązani są do odbycia praktyki zblokowanej ze specjalności głównej i specjalności dodatkowej.
• wymiar praktyk:
- 60 godzin na specjalności głównej (35 samodzielnie prowadzonych lekcji + 25 obserwacji);
- 45 godzin na specjalności dodatkowej (20 godzin samodzielnie prowadzonych lekcji + 25 obserwacji)
czas realizacji: wrzesień 2010r - istnieje również możliwość realizacji praktyk w trakcie semestru zimowego 2011r - praktyka wymagana do zaliczenia semestru V.
SPECJALIZACJA: TRANSLATORYKA
Praktyki w wymiarze 4 tygodni / 160 godz./, realizowane są po II roku studiów (tzn. po IV sem.) jako praktyki ciągłe wakacyjne, a w razie potrzeby mogą być kontynuowane do końca listopada ( V sem. studiów). Miejsca odbywania praktyk, zgodnie z obowiązującym programem praktyk to: biura tłumaczeń/firmy tłumaczeniowe, kancelarie prawnicze, wydawnictwa zajmujące się tłumaczeniami literackimi z wykorzystaniem języka angielskiego oraz tłumaczeniami różnych typów tekstów użytkowych w języku angielskim, przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, firmy transportowe, spedycyjne, organizacje i urzędy administracji państwowej i samorządowej, instytucje medialne, agencje turystyczne, fundacje, instytucje prowadzące współpracę z kontrahentami z anglojęzycznego obszaru językowego. Studenci mogą brać również udział w obsłudze wystaw, targów, spotkań o charakterze biznesowym,, w pracach biur podróży.
W celu dopełnienia formalności związanych z realizacją praktyk, należy pobrać dokumenty wymienione w informacjach ogólnych i złożyć w wyznaczonym terminie do pokoju Sekcji Praktyk (pok.132R).
● w celu realizacji praktyk należy pobrać „Deklarację Praktyk" (załącznik Nr 3), porozumienie (załącznik Nr 5), Umowę- Zlecenia (załącznik Nr 6 - specjalność główna), Umowę Zlecenia (załącznik Nr 7 - specjalność dodatkowa), Deklaracja do celów ZUS (załącznik Nr 8) Organizacja praktyki zblokowanej od strony formalnej jest analogiczna do praktyki pedagogiczno - psychologicznej.
SPECJALIZACJA: JĘZYK ROSYJSKI W BIZNESIE, JĘZYK NIEMIECKI W BIZNESIE
Praktyka zawodowa, którą zgodnie z założeniami realizować można już od semestru III ze wskazaniem na miesiące wakacyjne: lipiec, sierpień, wrzesień, w wymiarze 4 tygodni. W tym celu należy pobrać dokumenty wymienione w informacjach ogólnych i złożyć w wyznaczonym terminie do pokoju Sekcji Praktyk (pok.132R).
RATOWNICTWO MEDYCZNE
Uczelnia zapewnia odbycie praktyk studenckich w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Białej Podlaskiej, Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego, a także Miejskiej Komendzie Straży Pożarnej w Białej Podlaskiej. Tylko w wyjątkowych sytuacjach i po wcześniejszym dostarczeniu podania, istnieje możliwość zamiany realizacji miejsca praktyk na wybraną przez siebie Placówkę. Podanie wraz z wypełnioną Deklaracją praktyk w jednym egz. (załącznik Nr 3) oraz porozumieniem w dwóch egz. (załącznik Nr 4) należy złożyć do 31 05.2010 r. w pokoju 132R.
Studenci studiów niestacjonarnych, którzy do wyznaczonego terminu nie dostarczą zgody z wybranej przez siebie Placówki, bądź nie złożą podania o zaliczenie wykonywanej pracy na poczet praktyk zostaną przydzieleni do grup realizujących praktyki w Białej Podlaskiej.
Do 31.05.2011 r. studenci są zobowiązani dostarczyć do pok. 132R książeczki sanitarno-epidemiologiczne wraz z kartą uodpornienia oraz zaświadczenie ubezpieczenia od NNW/może być poświadczona lista zbiorcza/ pod rygorem niedopuszczenia do praktyk.
Wymiar praktyk:
Tryb stacjonarny
I rok 2010/2011
• 80 godz. (II sem.) Studenci realizują 40 godz./tydzień, 1 dzień - 8 godz. dydaktycznych /6 godz. zegarowych/ - SOR.
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. II.
II rok 2009/2010
• 80 godz. (IV sem.) - Pogotowie Ratunkowe
• 80 godz. (IV sem.) - Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza
• 40 godz. - obóz letni (IV sem.)
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV.
III rok 2008/2009
• 40 godz. - obóz zimowy (V sem.) Praktyka wymagana do zaliczenia sem V.
• 80 godz. – SOR (VI sem.) Praktyka wymagana do zaliczenia sem VI.
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. VI.
ZDROWIE PUBLICZNE
Wymiar praktyk:
I rok 2010/2011
Wszystkie specjalności
• 4 tygodnie (II sem.) - Zakład Opieki Zdrowotnej - praktyka wymagana do zaliczenia sem. II.
II rok 2009/2010
Specjalność: Zarządzanie w Ochronie Zdrowia
• 1 tydzień (IV sem.) - ZUS/KRUS, Firmy Ubezpieczeniowe
• 1 tydzień (IV sem.) - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Wydział Spraw Społecznych
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV.
Specjalność Odnowa biologiczna z elementami rehabilitacji
• 4 tygodnie (IV sem.) – sanatoria, ośrodki SPA
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV
- 2 tygodnie (IV sem.) - ZOZ
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. IV
III rok 2008/2009
Specjalność: Kosmetyka Praktyczna
• 2 tygodnie (V sem.) - Zakłady Kosmetyczne. Termin realizacji 17.01.2011r. - 28.01.2011r.
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. V.
• 2 tygodnie (VI sem.) - Zakłady Kosmetyczne. Termin realizacji 30.05.2011r. - 10.06.2011r.
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. VI.
Specjalność Odnowa biologiczna z elementami rehabilitacji (od naboru 2009/2010)
• 2 tygodnie (V sem.) - sanatoria, ośrodki SPA
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. V.
• 2 tygodnie (VI sem.) - sanatoria, ośrodki SPA
Praktyka wymagana do zaliczenia sem. VI.
Studenci zobowiązani są dostarczyć do pok. 132R książeczki sanitarno-epidemiologiczne wraz z kartą uodpornienia oraz potwierdzeniem ubezpieczenia od NNW pod rygorem niedopuszczenia do praktyk.
ROLNICTWO
Studenci powinni poznać warunki działalności gospodarstwa, strukturę użytków rolnych, strukturę zasiewów, obsadę inwentarza i zagadnienia związane z zatrudnianiem pracowników oraz zapoznać się z działalnością firm zajmujących się obsługą rolnictwa.
• wymiar praktyk - 8 tygodni;
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień. Studenci realizuja praktykę na III roku (VI sem.). Praktyka wymagana jest do zaliczenia sem. VI.
BUDOWNICTWO
Celem praktyki jest zapoznanie studentów z:
- organizacją i stosowaną technologią produkcji budowlanej, oceną jakościową oraz nazewnictwem stosowanym w budownictwie;
- działalnością przedsiębiorstw budowlanych, administrowaniem i zarządzaniem procesem i przedsiębiorstwem budowlanym;
- działalnością przedsiębiorstw budowlanych;
- nowymi technologiami stosowanymi w budownictwie;
- budownictwem ekologicznym;
- działalnościa poszczególnych jednostek obsługi budownictwa.
• wymiar praktyk:
- I rok (II sem.) - 2 tygodnie - praktyka geodezyjna wymagana do zaliczenia II sem.
- II rok (IV sem.) - 2 tygodnie - praktyka z geologii i geotechniki wymagana do zaliczenia IV sem.
- III rok (VI sem.) - 4 tygodnie - praktyka inżynierska wymagana do zaliczenia VI sem.
• czas realizacji: lipiec, sierpień, wrzesień.
Program praktyk do pobrania na dole strony.
UWAGA !
Informacje szczegółowe dotyczą osobliwości występujących na poszczególnych Kierunkach /specjalnościach. Do prawidłowej realizacji praktyk należy je łączyć z informacjami zawartymi
w części ogólnej.
Do pobrania:
zalacznik_Nr_2_-_Porozumienia_dugoterminowe.pdf
zalacznik_Nr_3_-_Dekaracja_praktyk.pdf
zalacznik_Nr_4_-_Porozumienie.pdf
zalacznik_Nr_5_-_Porozumienie_do_Szko.pdf
zalacznik_Nr_6_-_Umowa_zlecenia.pdf
zalacznik_Nr_7_-_Umowa_zlecenia.pdf
zalacznik_Nr_8_-_Deklaracja_do_celow_ZUS.pdf
Program_praktyk_pedagogicznych_-_Wychowanie_przedszkolne_-_2010-2011.pdf
Program_praktyk_Budownictwo.pdf
środa, 02 lutego 2011 10:25 Poprawiony: środa, 25 maja 2011 08:36