Wstęp. Nadciśnienie tętnicze przyczynia się do rozwoju powikłań wielonarządowych, przez co jest jedną z głównych przyczyn
zgonów na świecie. Ważna pozostaje wczesna identyfikacja osób chorych na nadciśnienie tętnicze oraz ich skuteczne leczenie.
Cel. Ocena wpływu edukacji pacjentów z nadciśnieniem tętniczym i ciśnieniem tętniczym prawidłowym wysokim na kontrolę
i leczenie hipotensyjne.
Materiał i metody. W badaniu uczestniczyło 210 osób. Poziom wiedzy i zachowań zdrowotnych badanych w zakresie leczenia
hipotensyjnego oceniono przed, a następnie 3 miesiące po ukończeniu programu edukacyjnego.
Wyniki. Przeprowadzone szkolenie wpłynęło istotnie na kontrolę i leczenie hipotensyjne jego uczestników. Z ogółu badanych
65.2% przed oraz 69.5% po edukacji stosowało leczenie farmakologiczne (p=0.007). Chorzy systematycznie przyjmowali leki,
a także nie przerywali farmakoterapii po normalizacji ciśnienia tętniczego. W przypadku nagłego wzrostu ciśnienia tętniczego
badani częściej sami przyjmowali lek hipotensyjny (10.5% vs 43.8%, p<0.001) oraz="" dodatkowo="" stosowali="" techniki="" relaksacyjne="" br="">(1.4% vs 11%, p<0.001). po="" szkoleniu="" codziennie="" kontrolowa="" o="" ci="" nienie="" t="" tnicze="" 49="" uczestnik="" w="" przed="" programem="" tylko="" br="">24.8% (p<0.001), a="" 64="" 3="" badanych="" systematycznie="" prowadzi="" o="" dzienniczki="" samokontroli="" br="">Wnioski. Wprowadzenie w Polsce programu edukacyjnego poprawi skuteczność kontroli i leczenia nadciśnienia tętniczego,
a przez to zmniejszy częstość występowania jego powikłań.