Fundacja Edukacja i Przyszłość 20 czerwca 2016 roku rozpoczęła realizację projektu  

"III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny" - w ramach zadania publicznego pod nazwą "Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" współfinansowanego ze środków finansowych Ministerstwa Edukacji Narodowej.


Realizowane zadanie to III edycja projektu wspomagającego podjęcie nauki w publicznych przedszkolach i szkołach. Fundacja Edukacja i Przyszłość wspomaga dzieci i młodzież z Ośrodka dla cudzoziemców (40 osób) w podjęciu nauki w publicznych szkołach polskich poprzez zorganizowanie dla nich intensywnego wakacyjnego kursu języka polskiego, w trakcie którego uczestnicy  intensywnie uczą się języka polskiego oraz poznają zagadnienia i tematy związane z polskim szkolnictwem; kurs jest adresowany do osób posiadających status uchodźcy bądź starających się o status uchodźcy - będących w trakcie trwania procedury ubiegania się o status uchodźcy.

Zadanie polega na realizacji Letniej Szkoły Języka Polskiej składającej się z:

intensywnego kursu języka polskiego w ciągu 8 tygodni: lipiec/sierpień 2016 r.

Wakacje to najlepszy czas na podniesienie znajomości języka przed podjęciem nauki w publicznej szkole polskiej, na poznanie oferty edukacyjnej w publicznych szkołach polskich, na integrację uchodźczych dzieci/młodzieży z polskimi rówieśnikami sprzyjającą rozwojowi wspólnych zainteresowań oraz ograniczeniu zjawisk przemocy i patologii. Język polski jest dla obcokrajowca/cudzoziemca/uchodźca trudnym do nauki językiem, zajęcia są prowadzone w sposób nowatorski tak, aby nie zniechęcić dzieci i młodzieży do nauki, program jest dostosowany do poziomu znajomości języka przez uczestników;obok intensywnej nauki języka polskiego podczas lekcji –  odbywają się zajęcia w terenie, podczas wycieczek edukacyjnych, w trakcie zajęć sportowych, podczas wizyt do sklepów, urzędów (nauczyciel + cudzoziemiec/uchodźca). W trakcie realizacji zadania odbywają się również pokazy filmów edukacyjnych takich, które zainteresują uczestników. Między zajęciami z języka polskiego uczestnicy mogą korzystać z Telecentrum w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej (bezpłatne WiFi), nauczyciel z informatyki pomaga  im tworzyć konta pocztowe na polskich portalach oraz na polskich portalach społecznościowych, pokazuje strony internetowe szkół, którymi są zainteresowani.

W trakcie realizacji zadania odbywają się spotkania uczestników uchodźczych z polską młodzieżą podczas warsztatowych zajęć z języka polskiego, podczas integracyjnych wieczorów (ogniska).

W trakcie trwania zadania odbywają się gry i zabawy sportowe z udziałem dzieci i młodzieży uchodźczej i polskiej, co oprócz praktycznej nauki języka polskiego  sprzyja rozwojowi wspólnych zainteresowań, a także ograniczeniu ze środowisk szkolnych zjawiska przemocy i patologii, które jest zauważalne.

W trakcie realizacji zadania odbywają się wizyty uczestników uchodźczych i ich rodziców w polskich szkołach, spotkania z nauczycielami i dyrektorami szkół, podczas których dowiadują się o propozycji edukacyjnej skierowanej ku nim. Działania takie zbliżają rodziców dzieci uchodźczych do polskich nauczycieli, integrują, sprawiają, że z większą odwagą i śmiałością  posyłają swoje dzieci do szkół. Odbywają się również integracyjne wizyty przedstawicieli szkół w Ośrodku dla cudzoziemców/uchodźców. Poza wizytami w/w w okresie od lipca do końca sierpnia każdy zainteresowany rodzic będzie ma możliwość indywidualnej rozmowy z dyrektorem szkoły/nauczycielem, podczas której uzyska odpowiedzi na pytania dotyczące edukacji, klas, szkoły, nauczycieli i programu. Rodzice dzieci uchodźczych otrzymają przetłumaczone na język rosyjski podstawowe dokumenty szkolne. Dowiedzą się o sposobie przyjmowania do szkoły, organizację dowożenia, zasady korzystania ze stołówki, wymagania odnośnie stroju, podręczników, pomocy szkolnych.

Realizacja zadania przewiduje:

- 192 godziny zajęć z języka polskiego (3* w tygodniu * 4 godziny * 8 tygodni) * 2 grupy

- spotkania rodziców z dziećmi uchodźczymi w szkołach (co 2 tygodnie)

- wizyty nauczycieli/dyrektorów szkół w Ośrodku dla Uchodźców/cudzoziemców (co 2 tygodnie)

- wycieczki historyczno - edukacyjne do Warszawy ze spektaklem w polskim teatrze

- wycieczka historyczno - edukacyjna do Kazimierza Dolnego nad Wisłą

- język polski nad Bugiem - zajecia edukacyjno - sportowe w Serpelicach

- ogniska integracyjne

-  pokazów filmowych (co tydzień)

 

Zadanie

"Wspieranie inicjatyw edkacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" współfinansowane jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Całkowita wartośc projektu: 59. 570 PLN

Dotacja Ministerstwa Edukacji Narodowej: 40. 240 PLN

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19. 330 PLN

Okres realizacji projektu: 20.06.2016 - 11.09.2016

MEN-logo

 

niedziela, 26 czerwca 2016 23:00 Poprawiony: poniedziałek, 29 sierpnia 2016 14:07 Wpisany przez Iwona Żelisko