Wychodząc naprzeciw osobom z niepełnosprawnością, chcąc umożliwić pełny udział w procesie kształcenia pracownicy Uczelni przeprowadzili badanie „Czy tworzone w PSW studia zdane wydają się Państwu atrakcyjne z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej?”.
Zgromadzone dane (49 respondentów) pozwalają stwierdzić, że propozycja studiów zdalnych jest niezwykle atrakcyjna (Rys. 1).
Rys. 1. Atrakcyjność studiów zdalnych w ocenie osób z niepełnosprawnością
Analizując Rys. 1 można po części stwierdzić, że powodem atrakcyjności studiów może być aktywność technologiczna pośród osób badanych – co można uznać za ogromny pozytyw.
Z drugiej strony społeczne uwarunkowania powodujące wykluczenie (wręcz izolację) na drodze do wyższych poziomów edukacji skłania osoby z niepełnosprawnością do poszukiwania alternatywnych źródeł podnoszenia kwalifikacji.
Na pierwszy rzut oka widać, że mimo wysokiej atrakcyjności tej formy kształcenia, jedynie niecałe 53% respondentów deklaruje teoretyczną chęć przystąpienia do tego typu studiów. Sytuacja wyjaśnia się po analizie innego pytania ankietowego dotyczącego aktywności zawodowej (Rys. 2). Okazuje się bowiem, że ponad 55% osób badanych jest już aktywnych zawodowo. W tym punkcie analizy można się dopatrywać sceptycznego podejścia
do kontynuacji nauki i/lub podnoszenia kwalifikacji. Zadowalające jednak jest to (uogólniając arytmetycznie), ze z całego ogółu osób aktywnych zawodowo, przynajmniej 4% chce kontynuować naukę we wskazanej formie.
Rys. 2. Aktywność zawodowa respondentów w badaniu ankietowym.
Nasuwa się zatem pytanie sformułowane przez autorów: „W jakim kierunku powinny podążać dalsze działania związane z ukierunkowywaniem osób z niepełnosprawnością na formę nauczania zdalnego jako przeciwdziałanie społecznej i technologicznej izolacji
W trakcie przeprowadzanej ankiety zadano pytanie z zakresu nauk Inżynieryjnych „Czy byli by Państwo zainteresowani kursem związanym z programowaniem sterowników PLC? (wykorzystywanych powszechnie w branży związanej z automatyką przemysłową i AGD)” . Zebrane odpowiedzi respondentów przedstawiono na rys. 3. Pytanie to zostało zadane celu zainteresowania respondentów kursami inżynieryjnymi. W odróżnieniu od zainteresowań (najwięcej odpowiedzi za osiągnęły aplikacje graficzne - 44,7%) oraz sugerowanego według respondentów możliwości zatrudnienia (najwięcej odpowiedzi za osiągnęło pytanie dotyczące tworzenia aplikacji WWW – 44,7%). Można wyciągnąć wniosek, że aplikacje wysoko technologiczne (w tym programowanie) wydaje się zbyt trudne. Mimo to ponad 32% respondentów wyraziło zainteresowanie tematyką programowania. Jest to relacja adekwatna do zainteresowań studentów pełno sprawnych (Rys. 3).
Rys. 3. Zainteresowanie respondentów nauką programowania
Jak pokazano powyżej istnieje zapotrzebowanie rynku na kształcenie zdalne osób
z niepełnosprawnością. Pośród osób z niepełnosprawnością aktywnych i nie aktywnych zawodowo, ponad 92 % respondentów jest zainteresowanych kształceniem zdalnym, którego atutem jest „wyciągnięcie” osób niepełnosprawnych
z izolacji społecznej i technologicznej - wyrównanie szans, zaistnienie na forum debaty społecznej poprzez branie udziału w procesie nauczania zdalnego.
Opracowanie:
dr inż. Tomasz Grudniewski