Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
PEDAGOGIKA rodzaj: studia pierwszego stopnia tryb: stacjonarny i niestacjonarny profil kształcenia: praktyczny czas trwania: 6 semestrów uzyskany tytuł: licencjat Specjalności*: • Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną • Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną * specjalność do wyboru; warunek realizacji: min 15 osób W ofercie edukacyjnej również jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
|
Koncepcja i cele kształcenia oraz sylwetka absolwenta kierunku Pedagogika
Studia pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika są w pełni kompatybilne z misją
i strategią rozwoju Uczelni. Absolwent studiów otrzymuje tytuł zawodowy licencjat.
Studia pedagogiczne w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej zapewniają swoim absolwentom rzetelne przygotowanie o charakterze interdyscyplinarnym i wszechstronną pomoc w kształtowaniu kompetencji zawodowych w poszczególnych specjalnościach. Program studiów na kierunku Pedagogika obejmuje zagadnienia z zakresu pedagogiki, socjologii, psychologii, filozofii oraz etyki. Wiedza, jaką w toku studiów nabywają absolwenci kierunku Pedagogika ułatwia zrozumienie społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej. Absolwent potrafi dostrzegać oraz samodzielnie rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu swojej specjalności oraz jest przygotowany do pełnienia funkcji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie wspierania rozwoju jednostek oraz grup społecznych. Charakteryzuje się otwartością intelektualną, kreatywnością i innowacyjnością, zdolnościami adaptacyjnymi oraz pogłębioną wrażliwością emocjonalną. Posiada także umiejętności samodoskonalenia się i wzbogacania swojego warsztatu metodycznego, jak również refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową.
Zdobyta wiedza, umiejętności oraz kompetencje stanowią podstawę do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga w przedszkolu i w szkole podstawowej.
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika uzyskuje kwalifikacje z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji na poziomie szóstym.
Specjalność: Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną
Absolwent kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną jest gotów do podejmowania działań w zakresie przeciwdziałania patologii społecznej oraz wszelkim jej przejawom z naciskiem na niedostosowanie, w tym organizacji środowiska społecznego osób i grup doświadczających takich problemów. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pracy z osobami i grupami społecznymi funkcjonującymi w różnych środowiskach wychowawczych, instytucjach oświatowych, a zwłaszcza w placówkach resocjalizacyjnych. Studia na kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną umożliwiają zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności niezbędnych do pracy w instytucjach państwowych, samorządowych i pozarządowych zajmujących się resocjalizacją, polityką i profilaktyką społeczną oraz kontrolą przestępczości.
Absolwent otrzymuje przygotowanie do prowadzenia działań wobec osób z zaburzeniami zachowania i niedostosowanych społecznie, np. w ośrodku kuratorskim, placówce wsparcia dziennego, jak również w organizacjach i stowarzyszeniach działających w obszarze readaptacji społecznej. Absolwent będzie mógł prowadzić oddziaływania resocjalizacyjne i wspomagać rodziców w niwelowaniu przejawów zaburzeń emocjonalnych ich dzieci oraz w rozwiązywaniu sytuacji problemowych, które mogą uniemożliwić prawidłowe funkcjonowanie społeczne dzieci. Absolwent będzie mógł podjąć pracę w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie a także jako mediator (sądowy) w sprawach rodzinnych.
Specjalność: Pedagogika opiekuńczo–wychowawcza z terapią pedagogiczną
Program studiów obejmuje zagadnienia z zakresu nauk pedagogicznych, jak i specjalistyczne treści kształcenia służące rozwijaniu praktycznych umiejętności niezbędnych w działaniach opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych. Absolwent jest wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w zakresie, m.in.: diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz projektowania działań opiekuńczo-wychowawczych. Terapia pedagogiczna pozwoli absolwentom Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej znacznie lepiej rozpoznawać indywidualne potrzeby podopiecznych, analizować przyczyny niepowodzeń szkolnych, a także umożliwi im profesjonalne prowadzenie pracy z dziećmi i młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Absolwent może podjąć pracę jako: asystent rodziny, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, wychowawca w placówkach wsparcia dziennego, wychowawca lub opiekun dziecięcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, interwencyjnego, specjalistyczno-terapeutycznego oraz opiekun w żłobku lub w klubie dziecięcym.
Absolwent obydwu specjalności jest przygotowany do podjęcia kształcenia na studiach drugiego stopnia.