Fundacja Edukacja i Przyszłość złożyła do Kancelarii Senatu ofertę na realizację zadania publicznego w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2019 roku pod nazwą "Roczna Szkoła Języka Polskiego dla młodzieży pochodzenia polskiego z Białorusi i Ukrainy".
Prezydium Senatu na posiedzeniu w dniu 21 marca 2019r. zgodnie z § 8 uchwały nr 8 Prezydium Senatu z dnia 23 wrzesnia 2016 r. w sprawie zasad zlecania zadan publicznych w zakresie opieki nad Polonia i Polakami za granica rozpatrzyło ofertę fundacji i przyznało dotację w kwocie 25 125 zł.
Podejmując decyzję Prezydium Senatu postanowiło przyznać dotację na działanie dotyczące realizacji zajęć wieczornych z języka polskiego dla młodzieży pochodzenia polskiego z Białorusi i Ukrainy.
Roczna szkoła języka polskiego jest realizowana przez Fundację Edukacja i Przyszłość cyklicznie od 2009 roku, wzorem poprzednich edycji zaplanowano zajęcia dydaktyczne, które zakładają kształcenie językowe połączone z kształceniem kulturowym. Istotnym założeniem realizacji programu merytorycznego jest funkcjonalne ujęcie zagadnień językowych i gramatycznych, z mniejszym nachyleniem teoretycznym - a w ujęciu praktycznym - w konkretnym akcie komunikacyjnym.
ELEMENTY REALIZACJI PROJEKTU:
REALIZACJA ZAJĘĆ zostaną przygotowane testy ze znajomości języka polskiego oraz przeprowadzone wśród wszystkich uczestników projektu.
Liczba uczestników: 20 osób z Ukrainy, 20 osób z Białorusi
Liczba godzin języka polskiego: 384
Liczba grup: 2
Tryb zajęć: wieczorowy,
Czas realizacji zajęć: styczeń – grudzień 2019 r.
Beneficjenci: uczniowie, studenci pochodzenia polskiego kształcący się w Polsce, 20 najlepszych uczestników (na podstawie wyników testów) weźmie udział w edukacyjnej wycieczce do Warszawy.
Ogólnym celem długoterminowym projektu jest utrwalenie, wzmocnienie więzi i kontaktów młodzieży pochodzenia polskiego z Białorusi i Ukrainy z Polską, z krajem ich pochodzenia po to, by docelowo aktywnie uczestniczyli w codziennym życiu Polski, z pełną zwrotnością tej relacji, celem ogólnym jest zbudowanie trwałych więzi horyzontalnych między młodzieżą polonijną a Polakami poprzez podniesienie poziomu znajomości języka polskiego i wiedzy o współczesnej Polsce wśród młodzieży pochodzenia polskiego z Białorusi i Ukrainy. Zdobyte kompetencje językowe mają ułatwić uczestnikom samodzielne funkcjonowanie w nowym środowisku i pomóc w samorozwoju, CO SPOWODUJE WZMOCNIENIE WIĘZI MIĘDZY NIMI A POLSKIMI RÓWIEŚNIKAMI, WZMOCNIENIE WIĘZI POLSKIEJ MŁODZIEŻY POCHODZENIA POLSKIEGO Z ZAGRANICY Z POLSKĄ, z krajem, w którym będą potrafili się porozumiewać ze sobą po polsku.
Cel ogólny zostanie zrealizowany poprzez następujące cele bezpośrednie :
- przygotowanie młodzieży obcojęzycznej pochodzenia polskiego do poprawnego komunikowania się po polsku, czyli do rozumienia mowy ze słuchu i do mówienia ze zrozumieniem oraz pisania, a tym samym do nabycia kompetencji potrzebnych do przystąpienia do egzaminu z języka polskiego oraz innych przedmiotów przeprowadzanego dla młodzieży polonijnej, niezbędnych dostudiowania na wybranej polskiej uczelni na wybranym kierunku studiów.
- bogacenie słownictwa z różnych kręgów tematycznych związanych z codziennym funkcjonowaniem (m.in. prezentacja, mieszkanie, środowisko, studia, codzienne czynności, zakupy, komunikacja, czas wolny, instytucje użyteczności publicznej, rozrywki, zainteresowania), a przede wszystkim związane z kierunkiem studiów.
- opanowanie kompetencji językowych łączy się ze zdobywaniem wiedzy o kulturze, historii i realiach społeczno-geograficznych Polski
- rozwijanie specjalistycznego słownictwa przydatnego w studiowaniu odbywa się w oparciu o autentyczne teksty na tematy związane z pasjami, zainteresowaniami, wykorzystanie tekstów literackich, specjalistycznych, popularnonaukowych i nagrań językowych.
- umiejętność tworzenia różnych form wypowiedzi użytkowej
- poznanie ciekawych historycznych zakątków Polski
- popularyzacja wśród młodzieży pochodzenia polskiego nauki języka polskiego
- poznanie walorów turystycznych kraju i regionu
- budowanie tożsamości narodowej
- Ułatwienie młodzieży samodzielnego funkcjonowania w nowym polskim środowisku
Całkowita wartość projektu: 31.365 zł.
Dotacja Kancelarii Senatu: 25.125 zł.
Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 6240 zł.
czwartek, 21 marca 2019 12:00 Poprawiony: czwartek, 09 stycznia 2020 12:12